Uyku Hakkında Yanlış Bilinenler

Uyku biyolojik dengemizin zihinsel ve fiziksel sağlığımız için çok önemli bir parçasıdır. Günümüzde özellikle kentli yaşam tarzına sahip insanların sıkça şikayet ettiği konuların başında uyku düzensizliği gelir. Ancak halk arasında uyku hakkında pek çok yanlış bilgi dolaşmaktadır. Bu yazımızda bunlardan üçünü sizler için düzelttim.

1-Günde en az 8 saat uyumalıyız

Şu an için tıp dünyasında günlük uyu miktarının ne kadar olması gerektiği konusunda bir fikir birliği bulunmamaktadır. Ancak yapılan araştırmalar sonucunda uyku kaynaklı olduğu düşünülen hastalıkların en az görüldüğü insan grubu günde en az 7 saat uyuyanlardır. İlginç olan bir diğer nokta ise günlük olarak 9 saat ve üzerinde uyku uyuyanlarda da uyku kaynaklı hastalık oranı fazladır. Bu nedenle düzenli olarak en az 7 en çok da 9 saat uyuduğunuza emin olun. Tabi bu miktarlar erişkinler içindir. Özellikle bebeklerin ve gelişme veya ergenlik çağında olan çocukların ihtiyacı olan günlük uyku miktarı çok daha fazladır.

2-Televizyon Karşısında Uzanmak Uyku Getirir

Televizyonlarımızın ve diğer elektronik cihazların ekranları yaydıkları mavi ışık nedeniyle beynimizi uyarır ve salınan melatonin miktarını düşürerek uykuya dalma süresini geciktirir. Kaliteli bir uyku için 90 dakikalık dijital bir detoks öneririm. Yatmadan bir buçuk saat elektronik aletlerden uzak durarak kitap okumak gibi rahatlatıcı aktiviteleri tercih etmelisiniz.

3-Uykunun Zamanı Önemli Değildir

Vücudumuzun doğal uyku vakti gecedir. İngiltere’de yapılan uzun sureli bir araştırma sonucunda gece vardiyasında çalışan ve gece yerine gündüz saatlerinde uyuyanlarda diyabet dahil kronik hastalıkların oranı çok daha fazladır. Bu nedenle uykunuzun düzenli ve gün doğumundan önce olmasına özen gösteriniz.

Sağlıklı günler dilerim.

Prof. Dr. Ethem Tankurt